از پنج هزار روپیه به 1.8 میلیارد دلار : داستان موفقیت راکش جونجوالا

نوابغ بازارهای مالی

سرگذشت و داستان موفقیت های افراد نابغه

از پنج هزار روپیه به 1.8 میلیارد دلار : داستان موفقیت راکش جونجوالا

هومن
نوابغ بازارهای مالی سرگذشت و داستان موفقیت های افراد نابغه

از پنج هزار روپیه به 1.8 میلیارد دلار : داستان موفقیت راکش جونجوالا

راکش جونجوالا نامی که نیازی به معرفی ندارد سرمایه گذار افسانه ای که به وارن بافت هند مشهور شد . بیایید داستان موفقیت او و سفرش از پنج هزار روپیه تا هشت هزار کرور را بررسی کنیم

راکش در پنجم ژوئیه 1960 به دنیا آمد پدرش کارمند وزارت دارایی در بخش مالیات بر درآمد بود . پدر راکش به بازار سهام علاقه داشت و با دوستانش درباره بازار حرف میزدند راکش در کودکی به صحبت های پدر و دوستانش گوش می داد و روزی از پدرش سئوالی را پرسید که چرا قیمت ها نوسان دارد.پدرش در جواب گفت اخبار را ببین این اخبار است که باعث نوسان قیمت ها می شود این اولین درس او از بازار سهام بود که او را شیفته بازار کرد راکش جوان علاقه خود را برای ورود به بازار به پدرش گفت و پدر راکش به او گفت در زندگی هر کاری که دوست دارد انجام دهد فقط قبل ازکار حداقل صلاحیت ودانش آن را کسب کند راکش در دانشگاه رشته حسابداری را انتخاب کرد و در سال 1985 تحصیلاتش را به پایان رساند و کارش را شروع کرد. پس از فارغ التحصیلی راکش به پدرش گفت می خواهد وارد بازار سهام شود و پدرش در جواب گفت از من و دوستانم درخواست پول نکن کار کنید و با درآمد خود تجارت کنید راکش در سال 1985 زمانی که فقط 150 روپیه داشت کارش را شروع کرد .راکش اولین موفقیت و سود خود را در سال 1986 به مبلغ پانصد هزار روپیه بدست آورد او پنج هزار سهم شرکت چای تاتا را به قیمت 143 روپیه فروخت در حالیکه سه ما قبل هر سهم این شرکت را چهل و سه روپیه خریده بود .در سالهای 1986 تا 1989 سود و درآمد راکش بین دو و نیم میلیون تا بیست میلیون روپیه بود اولین دلیل موفقیت بزرگ او سهام شرکت معدنی استخراج آهن سساگوا Sesa goa (اکنون Sesa Sterlite ) بود راکش چهارصد هزار سهم شرکت سساگوا Sesa goa به مبلغ ده میلیون روپیه خرید و حدود بیست و دو میلیون و پانصد هزار روپیه فروخت . قیمت سهام او از شرکت سساگوا Sesa goa شصت تا شصت و پنج روپیه و صد هزار سهم دیگرش بین 150 تا 175 روپیه خریداری شد زمانی که قیمت هر سهم شرکت به 2200 روپیه افزایش یافت راکش تعدادی از سهامش را فروخت راکش در سال 2002 تا 2003 حدود شش کرور از سهام شرکت تیتان به قیمت حدودی هر سهم سه روپیه خرید سهام این شرکت اکنون حدود 390 روپیه معامله می شود . سرمایه گذاری راکش اکنون حدود 2100 کرور ارزش دارد و حدود سی و پنج میلیون لاک در هر ساعت برای او درآمد دارد در سال 2006 راکش سهام شرکت لوپین را با قیمت هر سهم صد و پنجاه روپیه خرید و اکنون هر سهم آن 1100 روپیه معامله می شود در سال 2003 او سهام شرکت crisil با قیمت هر سهم300 روپیه خرید که اکنون هر سهم آن 1800 روپیه معامله می شود. به این ترتیب سهام های زیادی در سبد سهام راکش وجود دارد که درآمد زیادی را برای او به همراه آورده است.

 

فلسفه راکش جونجوالا

راکش به قدرت اشتباهات معتقد است و می گوید این اشتباهات است که باعث یادگیری و سرمایه گذاری بهتر می شود او می گوید( اگر اعتقاد ندارید بازار برتر است هرگز نمی خواهید بپذیرید که این اشتباه شما بوده است) واگر اعتراف به اشتباه خودتان نکنید هرگز چیزی را یاد نخواهید گرفت برای موفقیت در بازار سهام نه تنها توانایی یادگیری از اشتباهات مهم است و باید تنها خود را مقصر اشتباهات بدانید.من کارگزاران شرکت ها را سرزنش نمی کنم من خودم را مقصر می دانم کارگزار همان چیزی هست که بوده ولی من باید تشخیص درست بدهم این اون چیزی نیست که از او انتظار دارم راکش می گوید آنچه در زندگی یاد گرفته این است که تلاش کند تا درآمد کسب کند و آن را در بازار سهام سرمایه گذاری کند .

 

 

اعتقاد او به هند

راکش اینگونه بیان می کند که از زمانی که وارد بازار سهام شده نسبت به رشد کشورش خوش بین است او معتقد است اقتصاد هند تا 910 درصد رشد خواهد کرد هر چند ممکن است نیاز به برنامه های اقتصادی دو تا سه ساله داشته باشد .ایده راکش این است اگر هندی ها سالانه یک تریلیون دلار (هر هندی سالانه فقط هزار دلار) پس انداز کنند و حتی اگر فقط ده درصد این پول یعنی صد میلیارد دلار به بازارها سرازیر شود شاهد یک سونامی در بازار بورس خواهیم بود پس راکش خوش بین است که در طی بیست سال آینده بازار صعودی (گاو نر) هند رشدش ادامه داشته باشد مثل اتفاقی که در وال استریت در سال 1987 رخ داد.

 

 

برنامه روزانه راکش جونجوالا

راکش هر روز ساعت هفت و نیم صبح از خواب بیدار می شود کمی ورزش می کند و ساعت نه صبح از تلویزین اخبار را تماشا می کند در ساعت ده صبح با خوردن صبحانه به محل کارش می رود. حوالی ساعت یازده و نیم ظهر به دفترش می رسد با کارمندانش صحبت می کند نامه ها را بررسی و ارسال می کند صفحه اقتصادی و معاملات روزنامه ها را می خواند ساعت چهار بعد از ظهر به بعد در پایان زمان معاملاتی با مردم ملاقات می کند . در ساعت هفت و نیم بعد از ظهر به خانه اش می رود بعد از رسیدن به خانه با فرزندانش بازی می کند و تکالیف مدرسه دخترش را بررسی می کند ساعت نه و نیم شب شام می خورد و بعد از ساعت ده شب می خوابد.

 

پانویس

 

این مقاله در بیست و نهم اکتبر سال 2014 توسط روزنامه و وبسایت Investor Ji منتشر شده است راکش جونجوالا تا هنگام مرگ در سال 2022 به دارایی شش میلیارد دلار دست یافت در سال 2020 میلادی با همکاری دوستانش در شرکت هواپیمایی کم هزینه آکاسا ایر سرمایه گذاری کرد و مالک نیمی از سهام این خط هوایی است . در هندوستان سه نوع واحد پولی داریم هر صد هزار روپیه یک لاک است و هر ده میلیون لاک یک کرور است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: از پنج هزار روپیه به 18 میلیارد دلار : داستان موفقیت راکش جونجوالا راکش جونجوالابورسسهام

تاريخ : چهار شنبه 1 آذر 1402 | 14:24 | نویسنده : هومن |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.